سفارش تبلیغ
صبا ویژن



عبور از مقابل نمازگزار : 1 - نماز

ویژه مسابقات نماز منطقه 2


مدیران :

سید سبحان بطحایی ،

علی سرابادانی

تماس با ما


آرشیو وبلاگ
دی 1387


لینکهای روزانه
آداب نماز [69]
عبور از مقابل نمازگزار [19]
منابع مقالات [70]
رفع شبهات [10]
بخش احکام [50]
احادیث [141]
نماز جماعت [15]
نماز قضا [72]
نماز آیات [37]
بخش پرسش و پاسخ [16]
[آرشیو(10)]


موسیقی وبلاگ


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
عبور از مقابل نمازگزار : 1 - نماز

آمار بازدید
بازدید کل :42991
بازدید امروز : 1
 RSS 

مقدمه : 

فقه مقارن، روشى فقهى است که به بررسى اقوال و ادله فقهى مذاهب مختلف پیرامون یک موضوع مى‏پردازد. در این روش گاهى به گزارش قول مشهور هر مذهب و بیان آن در جنب آراى مشهور دیگر مذاهب فقهى و بیان دلیل هر قول اکتفا مى‏شود و هدف برجسته کردن نقاط اشتراک و یا اختلاف مذاهب مختلف است. گاهى نیز محقق به موازنه بین اقوال منسوب به هر مذهبى دست مى‏زند و میزان قوّت استنباط واستحکام ادله هر قول را بررسى مى‏کند. فراتر از این، مى‏توان موضوعى را محور بحث قرارداد و همه اقوال و ادله مورد استناد مذاهب مختلف را در چارچوب مورد اتفاق همگان و یا مورد قبول صاحب آن قول و اصحاب آن مذهب، به نقد کشید و به کاوشهاى درون مذهبى پرداخت و میزان انطباق هر قول و دلیلى را با قرآن حکیم و سنت اصیل که اساس شریعت بر آن استوار است، مشخص کرد.

امروزه که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامى و مجاهدتهاى عالمان روشن ضمیر، مکتب تشیع در عالم مطرح شده و مورد اقبال اندیشمندان جهان اسلام قرار گرفته است، فضاى علمى و فکرى آمادگى تضارب آرا و افکار و بحث و مجادله را دارد. از این رو مى‏توان مکتب فقهى غنى اهل بیت(ع) را که ریشه در وحى و سنت اصیل دارد، در قالب چنین سبکى(مقارنه‏اى و تطبیقى) به دیگران عرضه کرد و تشنگان زلال قرآن و سنت را به شریعه آن رهنمون ساخت.

فقهى که بخواهد در فراسوى مرزهاى مذهب نیز مفید و موءثر باشد و باب مدینه علم نبوى را بر دیگران بگشاید، ناگزیر از به کارگیرى این گونه روشها است. گذشته از آن که در مواردى فهم لُب لباب کلمات اهل بیت(ع) بدون مقارنه آن با سخن دیگران میسور نیست.

موضوعى که در این نوشتار مورد بررسى قرار گرفته، عبور از مقابل نمازگزار و احکام مرتبط با آن است، امرى که از زمان پیامبر(ص) مورد کج فهمى قرار گرفته و در طول زمان مورد اختلاف واقع شده و افراطهایى پیرامون آن صورت گرفته، گاه زیباترین جلوه عبودیت را به زشت‏ترین مناظر مبدّل ساخته، اوهام و پیرایه هایى برگرد آن نشانده، تاجایى که عبور از مقابل نماگزار گناهى کبیره و موجب استحقاق عذاب الهى دانسته شده، براى نمازگزار حق مقاتله قرار داده شده، خون عابر و رهگذر هدر شمرده شده است! حتى در مکه مکرمه و بیت ناس گاهى عبور از مقابل نمازگزار سبب اهانت به عابر و تعرض به او مى‏شود. در عین حال، حدود صحیح و مطلوب این ادب عبادى براى مردم کمتر بیان شده و آنچه که باید باشد، مورد غفلت قرار گرفته است.

از آنجا که جهات این مسأله کمتر بحث شده است، و در عین حال بررسى آن به سبک مقارن، فواید زیادى دارد، به تفصیل آن را به بحث مى‏گذاریم:

حکم نهادن شیئى مقابل نمازگزار

در این مسأله اختلافى میان علماى مسلمین نیست که مستحب است نمازگزار چیزى(ستره) را مقابل خود قرار دهد تا بین او و کسى که از مقابل مى‏گذرد، حائل باشد، حتى اکر علم به عبور کسى ندارد.

اقوال عامه

نووى، از علماى شافعیه در کتاب المجموع مى‏گوید:

سنت براى نمازگزار آن است که در مقابلش ستره‏اى باشد، دیوار یا ستون یا غیر این و شیخ ابو حامد در این امر، نقل اجماع کرده است.1

سرخسى، از علماى حنفیه در کتاب المبسوط مى‏گوید:

اگر در مقابل نمازگزار چیزى نباشد، نمازش صحیح است، چرا که امر به نهادن ستره به ذات نماز رجوع نمى‏کند.2

ابن قدامه حنبلى در کتاب المغنى بر استحباب تأکید کرده و مى‏گوید:

ما، در استحبابى بودن این حکم اختلافى نمى‏شناسیم.3

على بن سلیمان مرداوى از علماى حنبلى در الانصاف مى‏گوید:

مذهب، استحباب نماز به ستره است و جماهیر اصحاب بر آنند و اکثر آنان به این حکم قطع دارند، و در واضح اطلاق وجوب کرده است.4

صاحب مواهب الجلیل از علماى مالکیه، اقوال علماى مالکى را در این مسأله نقل کرده است که تعابیرى چون: مستحبه، حسنه، مندوبه، متأکده و سنت دارند، او از ابن‏ناجى نقل مى‏کند که ابن عبدالسلام از اینکه عدم ستره موجب به معصیت انداختن عبور کننده مى‏شود، استفاده وجوب وضع ستره را کرده و سپس آن را رد مى‏کند.5

از این کلمات ظاهر مى‏شود که قول به وجوب قراردادن ستره هنگام نماز بسیار شاذّ است و اجماع فرقه‏هاى اربعه اهل سنت بر استحباب این عمل است. با این همه از میان متاخّران، شوکانى در نیل الاوطار و البانى در تمام المنه میل به وجوب پیدا کرده‏اند گرچه شوکانى بیشتر درصدد بیان مفاد هر حدیث است.

شوکانى پس از نقل روایت ابى سعید خدرى(که در آن امر به وضع ستره شده است) مى‏گوید:

از این روایت استفاده مى‏شود که قراردادن ستره واجب است.6

البانى قول به استحباب را به هدر دادن نصوصى مى‏داند که وضع ستره را واجب کرده، یعنى امر به آن کرده است.7

واضح است که وقتى قرینه بر عدم وجوب و جواز ترک داشته باشیم امر به شى‏ء دلالتى بر وجوب ندارد. روایاتى از ابن عباس نقل شده است که دلالت دارد رسول اللّه(ص) بدون قراردادن ستره در فضا و صحرایى که حائل ثابتى مقابل حضرت نبوده‏است، نماز خوانده‏اند.

بخارى به اسناد خود از عبداللّه بن عباس نقل مى‏کند:

أقبلتُ راکباً على حمارٍ اتان... و رسول اللّه(ص) یصلّی بالناس بمنى إلى غیر جدار؛8

سوار بر الاغى پیش آمدم... در حالى که پیامبر در منى براى مردم نماز مى‏گزارد، بدون آن که دیوارى در مقابل حضرت باشد.

غرض او از نفى وجود دیوار، نبود مطلق ستره است، و گرنه وجهى براى ذکر آن نیست، خصوصاً این که غرض ابن عباس از ذکر مرور خود از مقابل صف نماز و نبود دیوار، استدلال به فعل صحابه و پیامبر است که عبور او را تقبیح نکردند و آن را حرام ندانستند، لذا کلام بدون این که ناظر به نفى وجود مطلق ستره باشد معنا نخواهد داشت.

موءیّد آن روایت بیهقى از ابن عباس است:

رسول اللّه(ص) یصلّی بالناس فی خلاء؛9

رسول اللّه(ص) براى مردم در فضاى خالى نماز مى‏خواند.

همچنین ابن ابى شیبه به اسناد خود از ابن عباس نقل مى‏کند:

صلّى رسولُ اللّه(ص) فی فضاء لیس بین یدیه شیء؛10

رسول اللّه در مکانى زیر آسمان نماز خواند، در حالى که هیچ چیز مقابل او نبود.

این روایات کافى است در نفى احتمال وجوب وضع ستره، لذا احدى از علماى عامه و خاصه، به جز همین چند نفر که قولشان شاذّ است، این احتمال را نپذیرفته‏اند، حتى ابن حزم ظاهرى که در بسیارى از آداب و سنن حکم الزامى بیان مى‏کند نیز رأى به استحباب ستره داده است.



نویسنده : سید سبحان » ساعت 4:23 عصر روز سه شنبه 87 دی 17