1399 مستحب است نمازهای واجب خصوصا نمازهای یومیه را به جماعتبخوانند ودر نماز صبح و مغرب و عشا خصوصا برای همسایه مسجد و کسی که صدای اذان مسجد را میشنود بیشتر سفارش شده است. 1400 در روایتی وارد شده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند هر رکعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کنند هر رکعتی ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر میشود تا به ده نفر برسند و عده آنان که از ده گذشت اگر تمام آسمانها کاغذ و دریاها مرکب و درختها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند، نمیتوانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند. 1401 حاضر نشدن به نماز جماعت از روی بیاعتنایی جایز نیست و سزاوار نیست که انسان بدون عذر نماز جماعت را ترک کند. 1402 مستحب است انسان صبر کند که نماز را به جماعتبخواند. و نماز جماعت از نماز اول وقت که فرادی یعنی تنها خوانده شود، بهتر است. و نیز نماز جماعتی را که مختصر بخواند، از نماز فرادی که آن را طول بدهند، بهتر میباشد. 1403 وقتی که جماعتبر پا میشود مستحب است کسی که نمازش را فرادی خوانده دوباره با جماعتبخواند و اگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده نماز دوم او کافی است. 1404 اگر امام یا ماموم بخواهد نمازی را که به جماعتخوانده دوباره با جماعتبخواند، در صورتی که جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد، اشکال ندارد. 1405 کسی که در نماز وسواس دارد و فقط در صورتی که نماز را با جماعتبخواند از وسواس راحت میشود، باید نماز را با جماعتبخواند. 1406 اگر پدر یا مادر به فرزند خود امر کند که نماز را به جماعتبخواند چون اطاعت پدر و مادر واجب است، بنابر احتیاط واجب باید نماز را به جماعتبخواند و قصد استحباب نماید. 1407 احتیاط واجب آن است که نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام علیهالسلام با جماعت نخوانند، ولی به قصد رجاء مانع ندارد و نمازهای مستحبی را هم نمیشود به جماعتخواند مگر نماز استسقاء که برای آمدن باران میخوانند. 1408 موقعی که امام جماعت نماز یومیه میخواند هر کدام از نمازهای یومیه را میشود به او اقتدا کرد ولی اگر نماز یومیهاش را احتیاطا دوباره میخواند فقط در صورتی که ماموم احتیاطش با امام یکی باشد میتواند به او اقتدا کند. 1409 اگر امام جماعت قضای نماز یومیه خود را میخواند میشود به او اقتدا کرد، ولی اگر نمازش را احتیاطا قضا میکند یا قضای احتیاطی نماز کس دیگر را میخواند اگر چه برای آن پول نگرفته باشد اقتدای به او اشکال دارد ولی اگر انسان بداند صورت اقتدای به او اشکال ندارد. 1410 اگر انسان نداند نمازی را که امام میخواند نماز واجب یومیه استیا نماز مستحب نمیتواند به او اقتدا کند. 1411 اگر امام در محراب باشد و کسی پشتسر او اقتدا نکرده باشد کسانی که دو طرف محراب ایستادهاند و به واسطه دیوار محراب امام را نمیبینند،نمیتوانند اقتدا کنند، بلکه اگر کسی هم پشتسر امام اقتدا کرده باشد اقتدا کردن کسانی که دو طرف او ایستادهاند و به واسطه دیوار محراب امام را نمیبینند اشکال دارد، بلکه باطل است. 1412 اگر به واسطه درازی صف اول، کسانی که دو طرف صف ایستادهاند امام را نبینند میتوانند اقتدا کنند و نیز اگر به واسطه درازی یکی از صفهای دیگر، کسانی که دو طرف آن ایستادهاند، صف جلوی خود را نبینند، میتوانند اقتدا نمایند. 1413 اگر صفهای جماعت تا درب مسجد برسد کسی که مقابل درب پشت صف ایستاده نمازش صحیح است، و نیز نماز کسانی که پشتسر او اقتدا میکنند، صحیح میباشد ولی نماز کسانی که دو طرف او ایستادهاند و صف جلو را نمیبینند، اشکال دارد، بلکه باطل است. 1414 کسی که پشتستون ایستاده، اگر از طرف راستیا چپ به واسطه ماموم دیگر به امام متصل نباشد نمیتواند اقتدا کند. بلکه اگر از دو طرف هم متصل باشد، ولی از صف جلو حتی یک نفر را هم نبیند، جماعت او صحیح نیست. 1415 جای ایستادن امام باید از جای ماموم بلندتر نباشد ولی اگر مکان امام مقدار خیلی کمی بلندتر باشد، اشکال ندارد. و نیز اگر زمین سراشیب باشد و امام در طرفی که بلندتر استبایستد در صورتی که سراشیبی آن زیاد نباشد و طوری باشد که به آن زمین مسطح بگویند مانعی ندارد. 1416 اگر جای ماموم بلندتر از جای امام باشد در صورتی که بلندی به مقدار متعارف زمان قدیم باشد مثل آن که امام در صحن مسجد و ماموم در پشتبام بایستد اشکال ندارد، ولی اگر مثل ساختمانهای چند طبقه این زمان باشد، جماعت اشکال دارد. 1417 اگر بین کسانی که در یک صف ایستادهاند بچه ممیز یعنی بچهای که خوب و بد را میفهمد فاصله شود، چنانچه ندانند نماز او باطل است، میتوانند اقتدا کنند. 1418 بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز، و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسی که در صف بعد ایستاده، میتواند تکبیر بگوید ولی احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. 1419 اگر بداند نماز یک صف از صفهای جلو باطل است، در صفهای بعد نمیتواند اقتدا کند، ولی اگر نداند نماز آنان صحیح استیا نه، میتواند اقتدا نماید. 1420 هرگاه بداند نماز امام باطل است مثلا بداند امام وضو ندارد، اگر چه خود امام ملتفت نباشد، نمیتواند به او اقتدا کند. 1421 اگر ماموم بعد از نماز بفهمد که امام عادل نبوده، یا کافر بوده، یا به جهتی نمازش باطل بوده، مثلا بی وضو نماز خوانده، نمازش صحیح است. 1422 اگر در بین نماز شک کند که اقتدا کرده یا نه، چنانچه در حالی باشد که وظیفه ماموم است، مثلا به حمد و سوره امام گوش میدهد باید نماز را به جماعت تمام کند، و اگر مشغول کاری باشد که هم وظیفه امام و هم وظیفه ماموم است مثلا در رکوع یا سجده باشد، باید نماز را به نیت فرادی تمام نماید. 1423 انسان در بین نماز جماعت میتواند نیت فرادی کند. 1424 اگر ماموم به واسطه عذری بعد از حمد و سوره امام نیت فرادی کند، لازم نیستحمد و سوره را بخواند، ولی اگر پیش از تمام شدن حمد و سوره نیت فرادی نماید، باید مقداری را که امام نخوانده بخواند. 1425 اگر در بین نماز جماعت نیت فرادی نماید، بنابر احتیاط واجب نباید دوباره نیت جماعت کند. ولی اگر مردد شود که نیت فرادی کند یا نه، و بعد تصمیم بگیرد نماز را با جماعت تمام کند، نمازش صحیح است.