1426 اگر شک کند که نیت فرادی کرده یا نه، باید بنا بگذارد که نیت فرادی نکرده است. 1427 اگر موقعی که امام در رکوع است، اقتدا کند و به رکوع امام برسد، اگر چه ذکر امام تمام شده باشد، نمازش به طور جماعت صحیح است و یک رکعتحساب میشود، اما اگر به مقدار رکوع خم شود و به رکوع امام نرسد، نمازش به طور فرادی صحیح میباشد و باید آن را تمام نماید. 1428 اگر موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و به مقدار رکوع خم شود و شک کند که به رکوع امام رسیده یا نه، نمازش صحیح است و فرادی میشود. 1429 اگر موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود، امام سر از رکوع بردارد، میتواند نیت فرادی کند، یا صبر کند تا امام برای رکعتبعد برخیزد و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند و لی اگر برخاستن امام به قدری طول بکشد که نگویند این شخص نماز جماعت میخواند، باید نیت فرادی نماید. 1430 اگر اول نماز یا بین حمد و سوره اقتدا کند و پیش از آن که به رکوع رود امام سر از رکوع بردارد، نماز او به طور جماعت صحیح است، و باید رکوع کند و خود را به امام برساند. 1431 اگر موقعی برسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنانچه بخواهد به ثواب جماعتبرسد، باید بعد از نیت و گفتن تکبیرة الاحرام بنشیند و تشهد را با امام بخواند ولی سلام را نگوید و صبر کند تا امام سلام نماز را بدهد، بعد بایستد و بدون آن که دوباره نیت کند و تکبیر بگوید، حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. 1432 ماموم نباید جلوتر از امام بایستد، و اگر مساوی او هم بایستد، اشکال دارد و به احتیاط واجب باید کمی عقب تر از امام بایستد، اگر چه قد او بلندتر از امام باشد، که در رکوع و سجود سرش جلوتر از امام باشد. 1433 در نماز جماعتباید بین ماموم و امام پرده و مانند آن که پشت آن دیده نمیشود فاصله نباشد، و همچنین استبین انسان و ماموم دیگری که انسان به واسطه او به امام متصل شده است ولی اگر امام، مرد و ماموم زن باشد چنانچه بین آن زن و امام یا بین آن زن و ماموم دیگری که مرد است و زن به بواسطه او به امام متصل شده است پرده و مانند آن باشد اشکال ندارد. 1434 اگر بعد از شروع به نماز بین ماموم و امام یا بین ماموم و کسی که ماموم به واسطه او متصل به امام است پرده یا چیز دیگری که پشت آن را نمیتوان دید فاصله شود، نمازش فرادی میشود، و صحیح است. 1435 اگر بین جای سجده ماموم و جای ایستادن امام به قدر گشادی بین دو قدم فاصله باشد اشکال ندارد، و نیز اگر بین انسان به واسطه مامومی که جلوی او ایستاده و انسان به وسیله او به امام متصل استبه همین مقدار فاصله باشد نمازش اشکال ندارد، و احتیاط مستحب آن است که جای سجده ماموم با جای کسی که جلوی او ایستاده هیچ فاصله نداشته باشد. 1436 اگر ماموم به واسطه کسی که طرف راستیا چپ او اقتدا کرده به امام متصل باشد و از جلو به امام متصل نباشد، چنانچه به اندازه گشادی بین دو قدم هم فاصله داشته باشند نمازش صحیح است. 1437 اگر در نماز بین ماموم و امام یا بین ماموم و کسی که ماموم به واسطه او به امام متصل استبیشتر از یک قدم بزرگ فاصله پیدا شود نمازش فرادی میشود و صحیح است. 1438 اگر نماز همه کسانی که در صف جلو هستند تمام شود یا همه نیت فرادی نمایند، اگر فاصله به اندازه یک قدم بزرگ نباشد نماز صف بعد به طور جماعت صحیح، و اگر بیشتر از این مقدار باشد فرادی میشود و صحیح است. 1439 اگر در رکعت دوم اقتدا کند قنوت و تشهد را با امام میخواند و احتیاط آن است که موقع خواندن تشهد انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند کند و باید بعد از تشهد با امام برخیزد و حمد و سوره را بخواند و اگربرای سوره وقت ندارد، حمد را تمام کند و در رکوع یا سجده خود را به امام برساند، یا نیت فرادی کند و نمازش صحیح است، ولی اگر در سجده به امام برسد، بهتر است که احتیاطا نماز را دوباره بخواند. 1440 اگر موقعی که امام در رکعت دوم نماز چهار رکعتی است اقتدا کند، بایددر رکعت دوم نمازش که رکعتسوم امام است، بعد از دو سجده بنشیند و تشهد را بهمقدار واجب بخواند و برخیزد، و چنانچه برای گفتن سه مرتبه تسبیحات وقت ندارد،یک مرتبه بگوید و در رکوع یا سجده خود را به امام برساند. 1441 اگر امام در رکعتسوم یا چهارم باشد و ماموم بداند که اگر اقتدا کند و حمد را بخواند به رکوع امام نمی رسد، بنابر احتیاط واجب باید صبر کند تا امام به رکوع رود، بعد اقتدا نماید. 1442 اگر در رکعتسوم یا چهارم امام اقتدا کند، باید حمد و سوره را بخواند و اگر برای سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع یا سجده خود را به امام برساند، ولی اگر در سجده به امام برسد بهتر است که احتیاطا نماز را دوباره بخواند. 1443 کسی که میداند اگر سوره را بخواند در رکوع به امام نمی رسد، باید سوره را نخواند، ولی اگر خواند نمازش صحیح است. 1444 کسی که اطمینان دارد که اگر سوره را شروع کند یا تمام نماید به رکوع امام می رسد، احتیاط واجب آن است که سوره را شروع کند یا اگر شروع کرده تمام نماید. 1445 کسی که یقین دارد، اگر سوره را بخواند به رکوع امام می رسد، چنانچه سوره را بخواند و به رکوع نرسد نمازش صحیح است. 1446 اگر امام ایستاده باشد و ماموم نداند که در کدام رکعت است میتواند اقتدا کند ولی باید حمد و سوره را به قصد قربتبخواند و اگر چه بعد بفهمد که امام در رکعت اول یا دوم بوده نمازش صحیح است. 1447 اگر به خیال این که امام در رکعت اول یا دوم استحمد و سوره نخواند و بعد از رکوع بفهمد که در رکعتسوم یا چهارم بوده نمازش صحیح است. ولی اگر پیش از رکوع بفهمد باید حمد و سوره را بخواند و اگر وقت ندارد فقط حمد را بخواند و در رکوع یا سجده خود را به امام برساند. 1448 اگر به خیال این که امام در رکعتسوم یا چهارم استحمد و سوره را بخواند و پیش از رکوع یا بعد از آن بفهمد که در رکعت اول یا دوم بوده نمازش صحیح است. 1449 اگر موقعی که مشغول نماز مستحبی است جماعتبر پا شود چنانچه اطمینان ندارد که اگر نماز را تمام کند به جماعتبرسد، مستحب است نماز را رها کند و مشغول نماز جماعتشود بلکه اگر اطمینان نداشته باشد که به رکعت اول برسد مستحب استبه همین دستور رفتار نماید. 1450 اگر موقعی که مشغول نماز سه رکعتی یا چهار رکعتی است جماعتبر پا شود چنانچه به رکوع رکعتسوم نرفته و اطمینان ندارد که اگر نماز را تمام کند به جماعتبرسد، مستحب استبه نیت نماز مستحبی نماز را دو رکعتی تمام کند و خود را به جماعتبرساند. 1451 اگر نماز امام تمام شود و ماموم مشغول تشهد یا سلام اول باشد لازم نیست نیت فرادی کند. 1452 کسی که یک رکعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهد رکعت آخر را میخواند میتواند برخیزد و نماز را تمام کند و یا انگشتان دست، و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگه دارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد. 1453 امام جماعتباید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند، و نیز اگر ماموم مرد است امام او هم باید مرد باشد. و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را میفهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست. و احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد. 1454 امامی را که عادل می دانسته، اگر شک کند به عدالتخود باقی استیا نه، می تواند به او اقتدا نماید. 1455 کسی که ایستاده نماز میخواند نمیتواند به کسی که نشسته یا خوابیده نماز میخواند اقتدا کند و کسی که نشسته نماز میخواند نمیتواند به کسی که خوابیده نماز میخواند، اقتدا نماید. 1456 کسی که نشسته نماز میخواند میتواند به کسی که نشسته نماز میخواند اقتدا کند و همچنین کسی که خوابیده است میتواند به کسی که نشسته نماز میخواند اقتدا کند ولی کسی که نشسته نماز میخواند نمیتواند به کسی که خوابیده نماز میخواند، اقتدا نماید. 1457 اگر امام جماعتبه واسطه عذری با تیمم یا با وضوی جبیرهای نماز بخواند میشود به او اقتدا کرد ولی اگر به واسطه عذری با لباس نجس نماز میخواند بنابر احتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد. 1458 اگر امام مرضی دارد که نمیتواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند بنابر احتیاط واجب نمیشود به او اقتدا کرد. 1459 بنابر احتیاط واجب کسی که مرض خوره یا پیسی دارد، نباید امام جماعتشود.شرایط امام جماعت