سفارش تبلیغ
صبا ویژن



دی 1387 - نماز

ویژه مسابقات نماز منطقه 2


مدیران :

سید سبحان بطحایی ،

علی سرابادانی

تماس با ما


آرشیو وبلاگ
دی 1387


لینکهای روزانه
آداب نماز [69]
عبور از مقابل نمازگزار [19]
منابع مقالات [70]
رفع شبهات [10]
بخش احکام [50]
احادیث [141]
نماز جماعت [15]
نماز قضا [72]
نماز آیات [37]
بخش پرسش و پاسخ [16]
[آرشیو(10)]


موسیقی وبلاگ


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
دی 1387 - نماز

آمار بازدید
بازدید کل :43023
بازدید امروز : 1
 RSS 


س 50_ چه موقعی و با چه شرایطی باید نماز صبح را خواند؟

ج ـ موقعی انسان می تواند مشغول نماز شود که یقین کند وقت آن داخل شده است یا دو مرد عادل یا یک نفر ثقه یعنی کسی که مورد اطمینان است به داخل شدن وقت خبر دهد.

س 51_ اگر به عللی نتوانست اول وقت نماز به داخل شدن وقت یقین کند چه تکلیفی دارد؟

ج ـ اگر براثر ابر یا غبار یا نابینایی و یا بودن در زندان نتواند اول وقت نماز به داخل شدن وقت یقین کند باید نماز را تأخیر بیندازد تا یقین کند وقت داخل شده است.

س 52_ اگر کسی بنا به گفته دو نفر عادل که از دخول وقت خبر داده اند و یا انسان یقین کند وقت نماز شده و مشغول نماز شود و در بین نماز بفهمد هنوز وقت داخل نشده حکم نماز او چه می شود؟

ج ـ نماز او باطل است.

س 53_ اگر بعد از نماز بفهمد تمام نماز را پیش از وقت خوانده، نماز او چه حکمی پیدا می کند؟

ج ـ نماز او باطل است.

س 54_ اگر در بین نماز بفهمد وقت داخل شده یا بعد از نماز بفهمد در بین نماز وقت داخل شده، حکم نماز او چه می باشد؟

ج ـ نماز او صحیح است.

س 55_ اگر انسان متوجه نباشد که باید با یقین به داخل شدن وقت نماز بخواند، حکم نمازی که خوانده چه می باشد؟

ج _ چنانچه بعد از نماز بفهمد نماز را در وقت خوانده، نماز او صحیح است.

س 56_ اگر بفهمد که تمام، نماز را پیش از وقت خوانده، حکم نمازش چه می باشد؟

ج _ نمازش باطل است.

س 57_ اگر نفهمد در وقت خوانده یا پیش از وقت، حکم نمازش چه می باشد؟

ج _ نمازش باطل است.

س 58_ اگر بعد از نماز بفهمد در بین نماز وقت داخل شده، چه تکلیفی دارد؟

ج_ بنا بر احتیاط باید دوباره آن نماز را بخواند.

س 59_ اگر یقین کند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بین نماز شک کند که وقت داخل شده یا نه، چه تکلیفی بر عهده اوست؟

ج_ نمازش اشکال دارد.

س 60_ اگر در بین نماز یقین داشته باشد وقت داخل شده و شک کند، آن چه را که خوانده در وقت بوده یا نه،حکم نمازش چه می شود؟

ج_ نمازش صحیح است.

س 61_ اگر وقت نماز به قدری تنگ باشد که با بجا آوردن بعضی از کارهای مستحب مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود، چه وظیفه ای دارد؟

ج_ باید آن مستحب را بجا نیاورد. مثلاًًًً اگر با خواندن قنوت، مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود، باید قنوت نخواند.

س 62_ وظیفه کسی که فقط به اندازه یک رکعت وقت دارد چیست؟

ج_ باید نماز را به نیت ادا بخواند، ولی نباید عمداًًً نماز را تا این وقت تأخیر بیندازد.

س 63_ کسی که مسافر نیست اگر تا مغرب به اندازه پنج رکعت وقت داشته باشد، چه وظیفه ای دارد؟

ج_ باید نماز ظهر و عصر را بخواند.

س 64_ اگر کمتر از پنج رکعت وقت دارد، چه تکلیفی بر عهده اوست؟

ج_ باید فقط نماز عصر را بخواند.

س 65_ وظیفه اش نسبت به انجام نماز ظهر چیست؟

ج_ بعداً نماز ظهر را قضا نماید.

س 66_ اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار رکعت وقت دارد، چه تکلیفی دارد؟

ج_ باید نماز مغرب و عشاء را بخواند.

س 67_ اگر کمتر از خواندن چهار رکعت وقت داشت، تکلیفش چیست؟

ج_ باید فقط نماز عشا را بخواند.





نویسنده : سید سبحان » ساعت 3:58 عصر روز سه شنبه 87 دی 17



س 50_ چه موقعی و با چه شرایطی باید نماز صبح را خواند؟

ج ـ موقعی انسان می تواند مشغول نماز شود که یقین کند وقت آن داخل شده است یا دو مرد عادل یا یک نفر ثقه یعنی کسی که مورد اطمینان است به داخل شدن وقت خبر دهد.

س 51_ اگر به عللی نتوانست اول وقت نماز به داخل شدن وقت یقین کند چه تکلیفی دارد؟

ج ـ اگر براثر ابر یا غبار یا نابینایی و یا بودن در زندان نتواند اول وقت نماز به داخل شدن وقت یقین کند باید نماز را تأخیر بیندازد تا یقین کند وقت داخل شده است.

س 52_ اگر کسی بنا به گفته دو نفر عادل که از دخول وقت خبر داده اند و یا انسان یقین کند وقت نماز شده و مشغول نماز شود و در بین نماز بفهمد هنوز وقت داخل نشده حکم نماز او چه می شود؟

ج ـ نماز او باطل است.

س 53_ اگر بعد از نماز بفهمد تمام نماز را پیش از وقت خوانده، نماز او چه حکمی پیدا می کند؟

ج ـ نماز او باطل است.

س 54_ اگر در بین نماز بفهمد وقت داخل شده یا بعد از نماز بفهمد در بین نماز وقت داخل شده، حکم نماز او چه می باشد؟

ج ـ نماز او صحیح است.

س 55_ اگر انسان متوجه نباشد که باید با یقین به داخل شدن وقت نماز بخواند، حکم نمازی که خوانده چه می باشد؟

ج _ چنانچه بعد از نماز بفهمد نماز را در وقت خوانده، نماز او صحیح است.

س 56_ اگر بفهمد که تمام، نماز را پیش از وقت خوانده، حکم نمازش چه می باشد؟

ج _ نمازش باطل است.

س 57_ اگر نفهمد در وقت خوانده یا پیش از وقت، حکم نمازش چه می باشد؟

ج _ نمازش باطل است.

س 58_ اگر بعد از نماز بفهمد در بین نماز وقت داخل شده، چه تکلیفی دارد؟

ج_ بنا بر احتیاط باید دوباره آن نماز را بخواند.

س 59_ اگر یقین کند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بین نماز شک کند که وقت داخل شده یا نه، چه تکلیفی بر عهده اوست؟

ج_ نمازش اشکال دارد.

س 60_ اگر در بین نماز یقین داشته باشد وقت داخل شده و شک کند، آن چه را که خوانده در وقت بوده یا نه،حکم نمازش چه می شود؟

ج_ نمازش صحیح است.

س 61_ اگر وقت نماز به قدری تنگ باشد که با بجا آوردن بعضی از کارهای مستحب مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود، چه وظیفه ای دارد؟

ج_ باید آن مستحب را بجا نیاورد. مثلاًًًً اگر با خواندن قنوت، مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود، باید قنوت نخواند.

س 62_ وظیفه کسی که فقط به اندازه یک رکعت وقت دارد چیست؟

ج_ باید نماز را به نیت ادا بخواند، ولی نباید عمداًًً نماز را تا این وقت تأخیر بیندازد.

س 63_ کسی که مسافر نیست اگر تا مغرب به اندازه پنج رکعت وقت داشته باشد، چه وظیفه ای دارد؟

ج_ باید نماز ظهر و عصر را بخواند.

س 64_ اگر کمتر از پنج رکعت وقت دارد، چه تکلیفی بر عهده اوست؟

ج_ باید فقط نماز عصر را بخواند.

س 65_ وظیفه اش نسبت به انجام نماز ظهر چیست؟

ج_ بعداً نماز ظهر را قضا نماید.

س 66_ اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار رکعت وقت دارد، چه تکلیفی دارد؟

ج_ باید نماز مغرب و عشاء را بخواند.

س 67_ اگر کمتر از خواندن چهار رکعت وقت داشت، تکلیفش چیست؟

ج_ باید فقط نماز عشا را بخواند.





نویسنده : سید سبحان » ساعت 3:58 عصر روز سه شنبه 87 دی 17


س 48_ وقت نماز صبح چه هنگامی است؟

ج ـ نزدیک اذان صبح از طرف مشرق سفیده ای که آن را « فجر اول» می گویند رو به بالا حرکت می کند موقعی که آن سفید پهن شد « فجردوم» و اول وقت نماز صبح است.

س 49_ آخر وقت نماز صبح چه موقعی است؟

ج ـ هنگامی است که آفتاب بیرون می آید.



نویسنده : سید سبحان » ساعت 3:54 عصر روز سه شنبه 87 دی 17


س 33_ چه موقعی را مغرب می گویند؟

ج ـ مغرب هنگامی است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود از بالای سر انسان بگذرد.

س 34_ وقت مخصوص نماز مغرب چه هنگامی است؟

ج ـ وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب است تا وقتی که از مغرب به اندازه خواندن سه رکعت بگذرد.

س 35_ اگر کسی تمام نماز عشاء را سهواًًً در این وقت بخواند نمازش چه حکمی پیدا می کند؟

ج ـ نمازش باطل است.

س 36_ وقت مخصوص نماز عشاء چه هنگامی است؟

ج ـ برای شخص مختار موقعی است که به اندازه خواندن نماز عشا به نصف شب مانده باشد.

س 37_ اگر کسی عمداًًًً تا وقت مخصوص نماز عشاء نماز مغربش را نخوانده چه وظیفه ای دارد؟

ج ـ باید اول نماز عشا و بعد از آن نماز مغرب را بخواند.



ادامه مطلب...

نویسنده : سید سبحان » ساعت 3:54 عصر روز سه شنبه 87 دی 17


س 18_ وقت نماز ظهر و عصر چه موقعی و چگونه تعیین می شود؟

ج ـ اگر چوب یا چیزی مانند آن را به صورت عمودی در زمین هموار فرو برند صبح که خورشید بیرون می آید سایه آن به طرف مغرب می افتد و هر چه آفتاب بالا می آید این سایه کم می شود و در این شهرها اول ظهر شرعی سایه به کمترین درجه می رسد و ظهر که گذشت سایه آن به طرف شرق برمی گردد و هر چه خورشید رو به مغرب می رود سایه زیادتر می گرددبنا براین وقتی سایه به کمترین درجه رسید و دو مرتبه رو به زیاد شدن گذاشت معلوم می شود ظهر شرعی شده است.

س 19_ در شهرهایی مانند مکه ظهر شرعی چگونه مشخص می شود؟

ج ـ در بعضی شهرها مانند مکه مکرمه گاهی مواقع ظهر سایه به کلی از بین می رود و بعد از آنکه سایه دوباره پیدا شد معلوم می شود ظهر شده است.

س 20_ شاخص چیست؟

ج ـ چوب یا هر چیز دیگری که برای معین کردن ظهر به زمین فرو می برند شاخص می نامند. ادامه ......

س 21_ نماز ظهر و عصر دارای چند وقت است؟

ج ـ نماز ظهر و عصر هر کدام دارای وقت مخصوص و وقت مشترک می باشد.

س 22_ وقت مخصوص نماز ظهر چه هنگامی است؟

ج ـ از اول ظهر است تا وقتی که از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد.

س 23_ حکم نماز کسی که سهواًًً نماز عصر خود را در وقت مخصوص ظهر بخواند چیست؟

ج ـ اگر کسی سهواًًً تمام نماز عصر را در این وقت بخواند نمازش باطل است.

س 24_ وقت مخصوص نماز عصر چه موقعی است؟

ج ـ موقعی است که به اندازه خواندن نماز عصر به مغرب وقت مانده باشد.

س 25_ اگر کسی تا وقت مخصوص نماز عصر نماز ظهرش را نخوانده باشد چه وظیفه ای دارد؟

ج ـ اگر کسی تا این موقع نماز ظهر را نخواند نماز ظهر او قضا شده و باید نماز عصر را بخواند.

س 26_ وقت مشترک نماز عصر و ظهر چه موقعی است؟

ج ـ بین وقت مخصوص نماز ظهر و وقت مخصوص نماز عصر وقت مشترک نماز ظهر و عصر است.

س 27_ اگر کسی اشتباهاً نماز عصرش را قبل از نماز ظهر بخواند حکم نماز او چه می باشد؟

ج ـ اگر کسی در این وقت اشتباهاً تمام نماز عصر را پیش از نماز ظهر بخواند نمازش صحیح است و نماز عصر به شمار می رود.

س 28_ نماز ظهرش را چگونه باید بخواند؟

ج ـ باید نماز ظهر را بعد از آن بجا آورد و بنا بر احتیاط نمازی را که بجا می آورد به نیت ما فی الذمه یعنی آنچه بر تکلیف اوست بخواند.

س 29_ اگر پیش از خواندن نماز ظهر سهواًًً مشغول نماز عصر شود و بین نماز بفهمد اشتباه کرده است چه وظیفه ای دارد؟

ج ـ چنانچه در وقت مشترک باشد باید نیت را به نماز ظهر برگرداند یعنی نیت کند آنچه تا کنون خوانده ام و آنچه مشغول آن هستم و آنچه بعد می خوانم همه نماز ظهر باشد و بعد از تمام شدن نماز، نماز عصر را بخواند.

س 30_ اگر نماز عصر را در وقت مخصوص ظهر خوانده باشد تکلیفش چیست؟

ج ـ اگر در وقت مخصوص ظهر باشد آنچه خوانده و بجا آورده باطل است، در بین نماز بفهمد یا بعد از آن.

س 31_ حکم نماز جمعه در زمان حضور امام معصوم علیه السلام چیست؟

ج ـ واجب است انسان در روز جمعه به جای نماز ظهر دو رکعت نماز جمعه بخواند.

س 32_ در زمان حاضر حکم نماز جمعه چیست؟

ج ـ در این زمان اگر نماز جمعه بخواند بنا بر احتیاط مستحب نماز ظهر را نیز بجا آورد.



نویسنده : سید سبحان » ساعت 3:51 عصر روز سه شنبه 87 دی 17


نماز های واجب یومیه

س 15_ نمازهای یومیه چند نماز می باشد؟

ج ـ نمازهای واجب یومیه پنج نماز است.

س 16_ نمازهای یومیه به ترتیب کدام و چند رکعت هستند؟

ج ـ نماز ظهر و عصر و هر کدام چهار رکعت. نماز مغرب سه رکعت. نماز عشاء چهار رکعت. نماز صبح دو رکعت.

س 17_ در سفر نمازهای چهار رکعتی چگونه خوانده می شود؟

ج ـ در سفر باید نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت خواند.



نویسنده : سید سبحان » ساعت 3:50 عصر روز سه شنبه 87 دی 17


نماز های واجب

س 13_ نماز های واجب چند قسم است؟

ج ـ نمازهای واجب شش قسم است.

س 14_ نمازهای واجب کدام است؟

ج ـ اول: نمازهای یومیه. دوم: نماز آیات. سوم: نماز میت. چهارم: نماز طواف واجب خانه خدا. پنجم: نماز قضای پدر و مادر که بر پسر بزرگتر واجب است. ششم: نمازی که به جهت اجاره، نذر، قسم و عهد واجب می شود.



نویسنده : سید سبحان » ساعت 3:49 عصر روز سه شنبه 87 دی 17



سئوال 1_ نماز در بین اعمال مذهبی و دینی در چه رتبه ای قرار دارد؟

جواب ـ نماز از مهمترین اعمال دین استاگر مورد قبول درگاه خدای متعال واقع شود عبادتهای دیگر نیز قبول می شود و اگر پذیرفته نگردد دیگر اعمال نیز قبول نمی شود.

س 2_ نماز چگونه انسان را از گناه پاک می کند؟

ج ـ همان گونه که انسان اگر شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شتشو کند چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنج گانه نیز انسان را این گونه از گناهان پاک می سازد.

س 3_ نماز در چه هنگامی باید خواند؟

ج ـ مستحب است انسان نماز را در اول وقت بخواند.

س 4_ مثل و حال کسی که نماز را سبک می شمارد چیست؟

ج ـ کسی که نماز را سبک بشمارد مانند کسی است که نماز نمی خواند.

س 5_ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم راجع به کسی که نماز را سبک می شمارد چه فرمودند؟

ج ـ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: « کسی که به نماز اهمیت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است».

س 6_ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم راجع به مردی که وارد مسجد گردید و مشغول  نماز شد اما رکوع و سجودش را کامل بجا نیاورد چه فرمودند؟

ج ـ حضرت فرمودند: « اگر این مرد در حالی که نمازش این گونه است بمیرد بر دین من از دنیا نرفته است».

س 7_ نماز را چگونه باید خواند؟

ج ـ انسان باید مراقب باشد با عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خدا با خضوع و وقار باشد و متوجه باشد با چه کسی سخن می گوید و خود را مقابل عظمت و بزرگی خدای متعال بسیار کوچک و ناچیز ببیند.

س 8_ اگر انسان در حال نماز کاملاً متوجه معبود و با خضوع و وقار باشد چه حالاتی به او دست می دهد؟

ج ـ اگر انسان در هنگام نماز کاملاً به این مطلب توجه کند از خود بی خبر می شود چنان که در حال نماز تیر را از پای مبارک امیرمومنان علی علیه السلام بیرون کشیدند و آن حضرت به در آوردن تیر اعتنا نکردند به طوری که گفته می شود توجه نداشتند.

س 9_ نمازگزار چه کارهایی انجام دهد؟

ج ـ نمازگزار باید توجه و استغفار نماید. گناهانی که مانع قبول شدن نماز است مانند: حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات، ندادن خمس و زکات، بلکه هر گناهی را ترک کند.

س 10_ سزاوار است نمازگزار چه کارهای دیگر انجام دهد؟

ج ـ سزاوار است کارهایی که ثواب نماز را کم می کند بجا نیاورد.

س 11_ انجام چه کارهایی ثواب نماز را کم می کند؟

ج ـ در حال خواب آلودگی خودداری از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند.

س 12_ چه کارهایی ثواب نماز را زیاد می کند؟

ج ـ انگشتر عقیق به دست کردن، لباس پاکیزه پوشیدن، شانه و مسواک کردن، و خود را خوشبو نمودن.



نویسنده : سید سبحان » ساعت 3:48 عصر روز سه شنبه 87 دی 17


نماز از جمله عباداتی است که علاوه بر این که در قرآن در آیات
زیادی بر آن تأکید شده، همراه با عبادات و دستورات دینی مختلفی نیز آمده است. که
در این مطلب به آن اشاره می کنیم.  ادامه مطلب رجوع شود ......

 نماز و انفاق

 در سوره بقره از جمله صفات پرهیزکاران را اقامه نماز و انفاق بر می
شمارد... و یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون"(1)... و نماز به پای دارند و
از هر چه روزی شان کردیم ( به فقیران) انفاق کنند."

 نماز
و زکات

 در آیات زیادی از قرآن، نماز همراه با زکات مطرح شده است. زیرا نماز رابطه
با خالق را محکم می کند و زکات به استحکام رابطه های بین خلق کمک می کند: "
واقیمواالصلوة و اتواالزکوة..."(2) و نماز به پا دارید و زکات بدهید... ." 

 " واستعینوا
بالصبر و الصلوة..."(3) و از صبر و نماز یاری جویید... . 

در تفاسیر و روایات مختلف، مراد از صبر را در این آیه، روزه دانسته اند.(4)

 نماز و حج

 " واذ
جعلناالبیت مثابة للناس و امناً واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی ..."(5) ( و به
خاطر بیاورید) هنگامی را که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم
قرار دادیم ( و برای تجدید همین خاطره) از مقام ابراهیم نمازگاهی برای خود انتخاب
کنید... ." 

نماز و عدالت

 " قل امر ربی
بالقسط و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد..." (6) بگو پروردگارم به عدالت فرمان
داده است، و توجه خویش را در هر مسجد به سوی او کنید..." خداوند به پیامبر
فرمان داده است که هر چیز را در مورد صحیح خود به کار برده و به جای خود بنهید و
فقط به سوی او و برای او و خالصانه عبادت کنید. 

نماز و جهاد

 در آیه40 سوره حج، یکی از فلسفه های جهاد را جلوگیری از تخریب نمازخانه ها
و عبادتگاهها بیان می کند. " الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا
ربناالله و لولا دفع الله بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذکر فیها
اسم الله کثیراً..." همانا که به ناحق از خانه خود بدون هیچ دلیلی اخراج شدند
جز این که می گفتند پروردگار ما الله است و اگر خداوند بعضی از آنها را به وسیله
بعضی دیگر دفع نکند، دیرها، صومعه ها و معابد یهود و نصارا و مساجدی را که نام خدا
در آن بسیار برده می شود، ویران می گردد... ." به این ترتیب حتی به قیمت خون
دادن، باید از مکان نماز و عبادات حفاظت و حراست کرد.  

نماز و امر به معروف و نهی از منکر

 لقمان ضمن بیان سفارشاتی به پسرش، به او توصیه می کند که : " یا بنی
اقم الصلوة و امر بالمعروف و انه عن المنکر..."(7) ای فرزند عزیزم نماز را به
پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن..." 

با برپایی نماز که انسان را از زشتی ها و منکرات باز می دارد، روح و جان
خود را از همه آلودگی ها پاک و به صفات پسندیده آراسته کنید و آنگاه مردم را به
خوبی ها امر و از بدی ها و منکرات نهی نمایید. 

 نماز و تلاوت قرآن

 " ان الذین
یتلون کتاب الله و اقامواالصلوة..."(8)؛ آنها که کتاب خدا را تلاوت کرده و
نماز به پا می دارند...

 نماز و مشورت

 "والذین
استجابوا لربهم و اقامواالصلوة و امرهم شوری بینهم..."(9) و آنان که امر خدا
را اجابت کردند و نماز را به پا داشتند و کارشان را به مشورت یکدیگر انجام دهند...
. مؤمنان به وسیله نماز ارتباط خود را با خدا محکم تر کرده و با مشورت با یکدیگر،
موجبات دلگرمی دیگران را فراهم آورده و وحدت بیشتری را در جامعه اسلام سبب می
شوند. 

 نماز و اعطای وام

 "... و
اقیمواالصلوة و اتواالزکوة و اقرضواالله قرضاً حسناً..."(10)؛ ... و نماز به
پا دارید و زکات بدهید و به خدا قرض نیکو دهید و برای خدا به محتاجان قرض الحسنه
دهید... . هرگاه انسان نماز را با نیت خالص و با حفظ تمام ارکان آن و با مداومت
اقامه کرد آنگاه همه چیز را از خدا و به سوی او می داند و لذا می تواند زکات مال
خود را بپردازد و چون به مالکیت روز جزای خداوند معتقد است و پاداش آن روز را باور
دارد، مال خود را انفاق می کند و به نیازمندان قرض الحسنه می دهد. حال چون از همه
بدی ها پیراسته شده، در جهت آراسته شدن جامعه به صفات انسانی، تلاش و کوشش می کند
و حتی از بذل جان خود نیز دریغ نمی ورزد. نیز هرگاه از او در امری نظر بخواهند،
بدون سوء نیت، تمام اطلاعات و دانسته های خود را بدون کم و کاست در اختیار آنها
قرار می دهد و به این ترتیب در برقراری عدالت در تمام شئونات آن کمک می کند.

 

پی نوشت ها:

 

1. بقره/ 3 و نیز در آیه 29 سوره فاطر و آیه 38 سوره شوری این دو همراه
آمده اند.

 

2. بقره/43 و در آیات زیاد دیگری از جمله در آیات83، 110، 177و 277 همین
سوره، این دو همراه ذکر شده اند.

 

منبع:وبلاگ نماز- صلاه

نویسنده : سید سبحان » ساعت 3:11 عصر روز سه شنبه 87 دی 17


نماز ، برترین عبادت ، کلید بهشت و رحمت الهی ، راز و نیاز عاشقانه بندگان است با معبودشان و از آنجا که بشر همواره نیازمند عبادت است ، نماز در طول تاریخ و در ادیان مختلف وجود داشته است اما شاید نحوه و کیفیت آن تغییر یافته ؛ سعی ما بر این است تا در چند عنوان بتوانیم نکاتی درباره نماز ، در موضوعات مختلف ارائه نماییم :

 

قبل از آنکه حضرت محمد صلی الله علیه و آله به رسالت مبعوث شوند ، نماز در آئین حضرت عیسی (ع) هم وجود داشته چراکه قرآن از زبان عیسی (ع) چنین نقل می کند : " و اوصانی بالصلوة " خداوند مرا به نماز سفارش کرده است (مریم /31)

 

و قبل از آن نیز در دین موسی (ع) نماز بوده است چراکه خداوند به موسی چنین خطاب می کند : " اقم الصلوه لذکری " (طه/14)  و قبل از موسی ، در زمان حضرت شعیب نیز نماز به عنوان یکی از عبادات وجود داشته است چراکه در قرآن چنین آمده : " یا شعیب اَ صلواتک تامرک " (هود/87) و قبل از همه آنها ، در دین ابراهیم (ع) نیز بوده چراکه او از خداوند برای خود و ذریه اش توفیق اقامه نماز را می خواهد : " رب اجعلنی مقیم الصلوه و من ذریتی " (ابراهیم/40)

 

 

و این هم کلامی از لقمان است که به فرزند خود چنین می گوید:

 

" یا بنی اقم الصلوه و امر بالمعروف و انه عن المنکر" (لقمان/ 17)

 

پسر من نماز را بپادار و امر به معروف و نهی از منکر کن.

 

 

نکته جالبی که در آیه آخر وجود دارد اینست که معمولا در کنار نماز سفارش به زکات می شود ولی چون در این آیه مخاطب فرزند لقمان (ع) است و نوجوانان معمولا اندوخته مالی چندانی ندارند ؛ در این آیه در کنار سفارش به امر به معروف و نهی از منکر سفارش شده است.



نویسنده : سید سبحان » ساعت 9:22 صبح روز سه شنبه 87 دی 17

<      1   2   3   4   5      >